Cursuri și îndrumare în meditație, Qigong și Laya Yoga

Când îți place să practici pentru tine, disciplina apare natural

Cum lucrăm cu frica și anxietatea (2) – Respiraţia

Vezi şi introducerea la seria despre frică și anxietate. Ea include 8 soluţii:
relaxarea, respiraţia, mişcarea, acţiunea, nutriţia, împământarea, energia, natura.

În acest articol: exercitii de respiratie pentru anxietate, trăirea în prezent şi acceptarea incertitudinii.

Respiraţia Conșientă Rebirth

Unul din cele mai uşoare moduri de a lucra cu emoţiile este respiraţia terapeutică Rebirth. Motivul pentru care este atât de eficientă este că lucrează pe toate planurile – fizic (celular), emoţional, mental, energetic şi spiritual. Tot ceea ce trebuie să facem într-o sesiune de respiraţie Rebirth este să respirăm continuu şi să ne relaxăm în fiecare moment astfel încât să nu obstrucţionăm nici inspiraţia, nici expiraţia care este relaxată, ca un oftat. O sesiune de respiraţie poate să elimine blocaje de natură fizică sau emoţională şi este ca un duş pentru interiorul nostru, după ea simţindu-ne proaspeţi şi mai în formă, ca şi cum am fi scăpat de un mare bagaj inutil pe care-l târam după noi. Practica unei astfel de tehnici regulat, sub supervizarea unui practician certificat, ne ajută să avem şi în restul timpului o stare mai bună. După mai multe sesiuni ghidate, putem să practicăm şi singuri acasă, la munte sau, într-o variantă mai blândă a tehnicii de respirat, oriunde ne-am afla, chiar şi pe stradă.

Este una din metodele cele mai puternice recomandate şi de Sal Rachele, autorul cărţilor Transformări Planetare şi Integrarea Sufletului.

Unul din oamenii care vă pot ajuta cel mai mult să lucraţi cu frica este Dan Brulé, unul din primii pionieri ai mişcării Rebirth, specialist internaţional în respiraţie, care vine în România cam de două ori pe an. Dar există şi la noi în ţară practicieni foarte buni în terapia prin respiraţie Rebirth.

Respiraţia Sufletului sau Buteyko

Spre deosebire de practicienii Rebirth, care considerau că omul în general nu respiră suficient (şi aveau dreptate), doctorul Buteyko considera că oamenii respiră prea mult (şi avea şi el dreptate într-un anumit sens bine determinat). Metoda de respiraţie dezvoltată de el se adresa în special persoanelor cu astm, care simţeau că nu au suficient aer şi că nu pot să respire suficient de profund, ceea ce ducea deseori la atacuri de panică. Această metodă numită Buteyko sau Respiraţia sufletului dădea rezultate extrem de bune în majoritatea cazurilor şi consta în prelungirea pauzei dinainte de următoarea inspiraţie. El învăţa pacienţii să-şi ţină cât mai mult respiraţia înainte de a încerca să tragă următoarea gură de aer, dar fără a exagera – totul se întâmpla gradual. Prin această metodă se reglează un echilibru esenţial care ţine de raportul dintre oxigenul şi dioxidul de carbon din sânge şi se poate vindeca în totalitate şi definitiv astmul.

Unul din profesorii care m-a învăţat despre lucrul cu energia şi frica mi-a indicat această metodă pentru a depăşi frica şi mi-a spus că este şi o metodă bună pentru a-ţi chema sufletul, astfel încât să poţi să-ţi auzi vocea intuiţiei. Spunea că metoda funcţionează inclusiv în caz de epilepsie şi alte stări foarte intense de panică. Dan Brulé, despre care am vorbit mai devreme, apreciază şi el beneficiile acestui tip de respiraţie în anumite contexte şi spunea că în cazul respiraţiei normale (pe parcursul zilei), dacă nu poţi să stai nici măcar 10 secunde înainte să tragi următoarea gură de aer, înseamnă că ai un dezechilibru în raportul dintre oxigen şi dioxidul de carbon şi că ar fi bine să practici câteva minute exerciţiul de prelungire a pauzei în care stai fără aer, fără a deveni inconfortabil. Acest lucru duce la mai mult echilibru într-un mod blând şi sigur. Anxietatea se vindeca sau ameliora prin acest tip de respirație.

Respirația pătrată

Unul din cele mai bune exercitii de respiratie pentru anxietate este și respirația pătrată. Fiind un exercițiu de Pranayama, nu îți recomand neapărat să îl faci pe cont propriu, dar poți să vii să stăm de vorbă la un grup de exersare. Ea presupune să facem egale ca durată inspirația, expirația și pauza dintre inspirație și expirație, precum și cea dintre expirație și inspirație.

Adică:

Inspir pe 4 secunde
Țin respirația 4 secunde
Expir 4 secunde
Țin respirația 4 secunde.

Nu trebuie să fie chiar secunde, poți să numeri tu în gând, dar încearcă să numeri cât mai egal, adică să nu grăbești numărătoarea. Dar cum spunea, nu îți recomand neapărat să încerci acest exercițiu pe cont propriu. Întrebând un profesor, poți să mai înveți și alte lucruri utile și ușor de aplicat, încercând singur poți să te descurajezi sau să te lași de practică după ce obții niște rezultate superficiale, pentru că nu știi anumite lucruri care să te încurajeze să continui.

Și e greu să spui totul pe un site, mai ales că nu ai niciodată garanția că celălalt va citit tot și nu va aplica greșit.

Așadar, curaj, și ai încredere că anxietatea se poate vindeca!

Cu un SHARE mă ajuți să ofer inspirație mai multor oameni

Articol publicat în categoria: Emoţii
Vezi și alte articole care ating subiectul: , , ,

Află noutățile

Poți primi articolele noi prin e-mail - afli lucruri utile pentru tine și cei dragi și mă susții, ajutându-mă să-i ajut pe alții.

Subiecte

Primește noutățile prin e-mail